Strona główna » Zastosowanie kolei w transporcie kruszyw
Duże przedsięwzięcia budowlane nie mogłyby obyć się bez dostępu do kruszyw. Na miejsce inwestycji często są one dostarczane dzięki taborowi kolejowemu, a dostawy te zazwyczaj realizowane są na przełomie od marca do listopada, co związane jest z sezonowością branży budowlanej. Jakie są wyzwania związane z transportem kruszyw wagonami pociągów?
Kruszywa, czyli sypkie materiały organiczne lub mineralne, to główny budulec stosowany do produkcji zapraw budowlanych, betonów oraz dróg. W dużej mierze to od ich dostawy na czas zależy realizacja inwestycji, dlatego tak ogromne znaczenie ma sprawna organizacja łańcucha transportowego. Niestety w ostatnich latach z powodu prac budowlanych, które spowodowały zamknięcie wielu tras kolejowych, spora część dostaw nie docierała na miejsce zgodnie z harmonogramem. Sytuacja uległa pewnym zmianom pod koniec 2018 roku, gdy Ministerstwo Infrastruktury stworzyło plan mający rozwiązać część tych problemów. Jedną z przyjętych metod stało się przewożenie kruszyw w porach nocnych, a drugie ułatwienie nadeszło wraz z ukończonym remontem torów przy stacjach Kłodzko i Ścinawka na obszarze Dolnego Śląska. Inwestycja ta zdecydowanie pomogła także naszej firmie, która zajmuje się m.in. transportem kolejowym tłucznia najwyższego, pierwszego gatunku, właśnie z tego regionu. Sytuacja wciąż jest jednak trudna. Aktualnie sporym problemem jest stan infrastruktury trakcyjnej, bowiem większość torów w Polsce należy do klasy C, co z kolei wiąże się z ograniczeniem masy wagonów do 80 ton. Powoduje to konieczność ich przepinania, co znacznie spowalnia transport.
Kluczem do sprawnego transportu kruszyw drogą kolejową jest współpraca nie tylko podmiotów państwowych, ale także prywatnych. Powszechną praktyką jest więc wypożyczanie taboru, a także jego dzierżawa. Wszystko po to, aby wagony były wykorzystywane przez jak najdłuższy czas, co maksymalizuje uzyskiwane z nich przychody i generuje mniejsze koszty ich postojów.
Kolej to nieodzowny element transportu kruszyw, jednak dopiero w ostatnich kilkunastu miesiącach podjęto działania, które mają na celu poprawę przepustowości i niezawodności tej formy transportu. Korzyści z tego mają nie tylko przewoźnicy, ale przede wszystkim inwestorzy, którzy materiały do budowy pozyskują zgodnie z harmonogramem.