Strona główna » Przewozy towarowe całopociągowe. Kwestie organizacyjne
W Polsce przewozi się ok. 230 mln ton towarów rocznie, za pomocą transportu kolejowego. Pod tym względem jesteśmy na drugim miejscu w Europie zaraz za Niemcami. Producenci chętnie korzystają z wysyłaniem towaru pociągami ze względu na niskie koszta przewozu na średnie i dalekie odległości. Jest to jednak niemałe przedsięwzięcie logistyczne i należy wiedzieć kilka podstawowych rzeczy dotyczących spraw organizacyjnych.
Transport kolejowy ma wiele zalet. Przewóz towarów pociągami jest stosunkowo tani, można przewozić dużą ilość towarów jednocześnie, jest ekologiczny, a w krajach wysoko rozwiniętych przewóz towarów jest bardzo szybki. Niestety, producenci muszą być przygotowani na ewentualne opóźnienia spowodowane awariami, wypadkami, a w niektórych miejscach istnieje ryzyko okradania pociągów towarowych. Co więcej, w niektórych krajach stosuje się inny rozstaw torów, co jest problematyczne przy przewozach międzynarodowych, dlatego logistyka transportów kolejowych jest niezwykle istotna. Przykładowo, najczęściej spotykane są linie normalnotorowe, które mają rozstaw 1434 mm, natomiast w Rosji stosuje się linie szerokotorowe o szerokości 1524 mm.
Podczas organizacji transportu kolejowego, należy dokładnie ustalić trasę przejazdu i zagwarantować bezpieczeństwo, tak, aby przesyłka była dostarczona zgodnie z ustalonym harmonogramem. Co więcej, należy zadbać o dokumenty, które są obowiązkowe zwłaszcza przy transporcie za granicę. Istnieją 2 podstawowe listy przewozowe. CIM jest drukowany w pięciu egzemplarzach, które są przetłumaczone na 2 języki, natomiast SMGS obowiązuje w przypadku przewozu do państw byłego ZSRR.